نگهداری

معرفی و نحوه نگهداری آگلونما + [ویدئو مراقبت]

موضوع این مقاله نگهداری آگلونما است که از جمله متنوع ترین انواع گیاهان آپارتمانی می باشد.

اگر می خواهید این گیاه شگفت انگیز را بیشتر بشناسید ، با ما در گلباغ فیروزه همراه باشید.

گیاه آپارتمانی آگلونما فواید زیادی برای سلامتی دارند و طبق تحقیقات ناسا در لیست گیاهان دارای دستگاه های تصفیه هوا قرار دارد. این گیاه زیبا آلاینده ها و مواد شیمیایی را در هوا جذب کرده و به جای آن اکسیژن تولید می کند.

انواع مختلفی از گل های آگلونما در بازار و در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. به عنوان مثال ، آگلونما سفید (یا آگلونما برفی ) یکی از محبوب ترین انواع گیاهان آپاراتمانی است که برگهای آن ترکیبی از سفید و سبز تیره است.

آگلونما گیاه حساسی است و به شدت نیاز به نگهداری های مختلف دارد. اگر میخواهید رشد هرچه سریع تر آن را ببینید باید خرید کود را برای گیاه خود در اولویت قرار دهید.

خواندن مقاله معرفی و نحوه نگهداری گیاه زاموفیلیا نیز به شما خواننده گرامی توصیه می شود.

شرایط نگهداری آگلونما بسیار آسان است و گیاه خوبی برای مبتدیان در نگهداری گیاه آپارتمانی است. یکی از کودهای تقویتی این گیاه کود کامل است و توصیه ما این است که حتما از کود سه بیست استفاده شود. اما بطور کامل کمی جلوتر درمورد کوددهی و تقویت گیاه آگلونما در بخش مخصوص خود صحبت می کنیم.

همچنین نحوه کاشت و تکثیر آگلونما در مقاله ای بطور کامل توضیح داده شده است.

همچنین در ویدیو زیر بطور خلاصه نحوه نگهداری آگلونما را توضیح داده ام. با مشاهده این ویدیو اگر باز هم هر سوالی بود در قسمت دیدگاه ها آن را بپرسد.

تاریخچه آگلونما

آگلونما (که به آن گیاه همیشه سبز چینی هم می گویند) گیاهی بسیار زینتی و دارای چندین گونه جالب است.

این گیاه یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است – از سبز تیره به نقره ای تغییر رنگ می دهد و بعضی از آنها با جزئیات قرمز به دکوراسیون منزل شما رنگ می بخشد. همچنین این گیاه ، گیاهی کُند رشد ولی بسیار زیبا است و دارای برگهای بزرگ و نازک بیضی شکل روی ساقه های کوتاه خود می باشد. از همه مهمتر ، این گیاه آنچنان هم به نور آفتاب کامل احتیاج ندارد ، بنابراین در داخل خانه هم بسیار مناسب است اگر نور در خانه شما محدود باشد.

اینکه رشد و نگهداری این گیاه آسان باشد یا نه متناقض به نظر می رسد. به طور کلی ، اگر یک قانون ساده را دنبال کنید ، پاسخ ساده تر است:

هرچه اختلاف رنگ در آگلونما بیشتر باشد ، به نور بیشتری هم نیاز است. در قسمت های جلوتر ، بیشتر خواهیم گفت که این گیاه برای کسی که می خواهد گیاه آپارتمانی را برای نگهداری و پرورش دهد که سبزی براق داشته باشد ، انتخاب بسیار خوبی است.

گیاه آگلونما

راهنمای جامع نگهداری و پرورش آگلونما زیبا ترین گیاه آپارتمانی

شرایط نگهداری آگلونما و پرورش آن بسیار ساده است. همچنین در انواع مختلف آن ، نگهداری و پرورش آنها نیز تقریبا مشابه یکدیگر می باشد. در برخی موارد فقط مقدار نور آنها است که شاید با یکدیگر متفاوت باشد.

در این بخش ما یک راهنمای جامع را برای شما کاربران گرامی آماده کردیم تا در نگهداری آگلونما بهتر بتوانید عمل کنید.

مقدار نور آگلونما باید چه اندازه باشد؟

برای رشد مناسب گیاه آگلونما اگر یک فاکتور اساسی را مد نظر داشته باشیم ، فراهم کردن نور مناسب برای آن است.

بسته به نوع آگلونما برای برخی نیاز است گیاه در معرض فضای کم نور قرار گیرد و برای برخی دیگر نور زیاد مناسب تر است. چرا که منجر به سبزی و تازگی و طراوت بسیار سرشار گیاه می شود.

به طور کلی گیاه آگلونما نور غیر مستقیم و زیاد را برای رشد مناسب ترجیح می دهد. البته ک هدر نور کم نیز قابل رشد است، ولی کم بودن نور در میزان رشد موثرش تاثیر گذاشته و آن را کند خواهد کرد.

بهترین و بدترین زمان برای نور رسانی بهتر به گیاه آگلونما چه زمانی است؟

هنگام طلوع آفتاب ، نور را بطور مستقیم در این هنگام برای گیاه توصیه شده است. اما بودن در معرض نور مستقیم عصر گاه برای گیاه اصلا مناسب نیست . چرا که به ساقه و ریشه گیاه آسیب رسانده ، به آسانی آن ها را می سوزاند.

در کل هنگامی که مقدار نور مناسب را برای آگلونما خود یافتید ، یعنی بیشتر راه درست را رفته اید .

آبیاری آگلونما چقدر باید باشد؟

به طور کلی ، آبیاری برای هر گیاهی به مانند یک شمشیر دو لبه است. مقدار مناسب آبیاری برای گیاه حیاتی و مهم است و نا مناسبش برای آن بسیار خطرناک است و مضر. آبیاری گلونما نیز چنین است و بایستی نکاتی را مورد توجه ویژه قرار داد .

آبیاری مناسب گیاه آگلونما به چه طریق انجام می گیرد؟

توصیه شده که ابتدا گیاه را به طور کامل سیراب کرده و بگذارید از تمام آب خود استفاده کند.

نکته بسیار مهم : قبل از هر بار آبیاری توجه ویژه داشته باشید که حداقل به میزان دو اینچ از سطح خاک خشک شده باشد.

میزان آبیاری گیاه بسته فصل های سال نیز متغیر است . در ماه های خشک ( مانند تابستان ) آبیاری گیاه آگلونما بایستی با فاصله کمتری بین هربار آبیاری صورت گیرد.

در ماه هایی که گیاه در حالت رشد است ( مانند بهار ) بسته به میزان دما استاندارد هوا بایستی به نسبت کمتری نسبت فصل گرم آبیاری گیاه را انجام داد ولی باز هم توجه داشته باشید که در فصل رشد به گیاه آب کمتری نرسد که در روند رشدش خللی ایجاد شود.

در فصول سرد ( مانند پاییز و زمستان ) به دلیل کاهش دمای هوا نیاز بسیار کمتری به آبیاری است . پس رعایت فاصله نسبتا طولانی بین هر بار آبیاری آگلونما رعایت شود.

همچنین درجه حرارت مناسب برای آگلونما 18 تا 25 درجه سانتیگراد است.

این گیاه به سرما حساس می باشد و سرمای زیاد به راحتی باعث مرگ گیاه می شود. باید توجه داشته باشید که قرار دادن گیاه آپارتمانی آگلونما در مجاورت وسایل سرمایشی یا گرمایشی نیز منجر به تخریب آن می شود.

میزان رطوبت و دما آگلونما باید چقدر باشد؟

در مورد دما و رطوبت گیاه آگلونما باید گفت که از فاکتور هایی است که موجب مقدار مناسبش برای رشد گیاه می تواند بسیار حیاتی باشد . به طوری که ترکیب این دو فاکتور به طور استانداردو مناسب بسیار در حفظ گیاه و طولانی کردن عمر آگلونما تاثیر دارند.

دمای مناسب آگلونما

دمای مناسب آگلونما چه مقداری است ؟

آگلونما اصلا از دمای سرد و خنک و به طور کلی دمای زیر 15 و یا 16 سانتیگراد را نمی پسندد .

چگونه میتوانیم دمای مناسب را برای آگلونما فراهم کنیم؟

در فصل های سرد سال گیاه را کنار پنجره قرار ندهید . چرا که در کاهش دمای گیاه تاثیر بسیار دارد . به طور کلی در فصل های سرد به دمبال یک جای گرم برای گیاه آگلونما خود باشید .

رطوبت موردنیاز آگلونما

در مورد رطوبت مناسب آگلونما باید گفت که اگر آگلونما را در فضای گلخانه ای پرورش می دهید ، بهترین شرایط را از نظر دما ، رطوبت یک محیط نسبتا پر نور برایش فراهم کرده اید. اگر در فضای خانگی آگلونما را پرورش می دهید ، تنها راه این است که تا جایی که می توانید گیاه را به این سه شرایط نزدیک نگاه دارید.

فراهم کردن رطوبت در فضای خانگی برای آگلونما چگونه امکان پذیر است؟

دو راه برای افزایش رطوبت گیاه وجود دارد:

1- اسپری کردن مقداری آب به گیاه

2- جایگذاری گیاه در بخش های مرطوب خانه یا مکان هایی که رطوبت در آن جا حتی به مقدار کم می تواند کم کننده گیاه شما باشد. برای مثال : نزدیک آشپزخانه و سرویس بهداشتی یا حمام خانه.

اگر محل زندگی شما عاری از هرگونه رطوبت مناسب است ، برای گیاه یک فضای مرطوب مناسب فراهم آورید .

نکته حیاتی: یکی از بیماری های رایج در آگلونما قارچ زدگی آن است. که درصورت آبیاری زیاد یا رطوبت بیش از حد، گیاه به آن مبتلا می شود. در این مورد بلافاصله بعد از مشاهده لکه های قهوه حتما باید از سم قارچ کش استفاده نمایید تا گیاه در امان بماند.

تقویت و کود دهی آگلونما ( خیلی مهم! )

یکی از نکات بسیار مهم در نگهداری آگلونما همین مورد کوددهی است. آگلونما از جمله گیاهانی است که اگر آن را به خوبی تقویت کنید، رشد چشمگیری خواهد داشت.

برای اینکار شما باید به کیفیت کود تقویتی که می خواهید استفاده کنید توجه ویژه داشته باشید. ما در گلباغ فیروزه به کیفیت محصولاتمان 100% مطمئن هستیم در عین حال با ارزان ترین قیمت کود کیفیت بالا را ارائه میدهیم و حتی درصورت عدم اثربخشی هرکدام از محصولات ما ضمانت بازگشت وجه داریم.

حال در زیر کودهای تقویتی مناسب برای رشد هرچه بهتر آگلونما معرفی شده:

  • کود افزایش شاخه و برگ : همانطور که از اسمش پیداست موجب تقویت و رویش شاخه و برگ‌های جدید در گیاه می‌شود.
  • کود آهن : بطور خیلی خلاصه و به زبان ساده، این کود از زرد شدن برگ آگلونما و درمان زردی برگ گیاهان استفاده می شود.
  • کود نیترات کلسیم : این کود یکی از کودهای تقویتی موردنیاز برای تمام گیاهان است و موجب افزایش مقاومت ساقه و برگ‌ها گیاه می‌شود.
  • کود برگ و بوته : این کود کیفیت برگ دهی آگلونما را افزایش میدهد و موجب می‌شود که برگ‌های گیاه شاداب‌تر شوند.
  • کود اسید هیومیک : این کود یکی از مهمترین کودهای تقویتی برای گیاه آگلونما می باشد. استفاده از آن موجب می‌شود که اثر دیگر کودها بر روی گیاه دوچندان شود. پس ابتدا باید این کود را به گیاه‌تان بدهید.

همچنین برای مشاوره رایگان جهت بررسی ملزومات موردنیاز برای گیاه خود، با شماره زیر در واتساپ در ارتباط باشید:
09186307249

خاک آگلونما چه باید باشد؟

مانند بسیاری از گیاهان خانگی ، آگلونما ها خاک سنگین را دوست ندارند. به همین دلیل ، شما باید خاک خوب زهکشی شده را انتخاب کنید. با افزودن کمی پوکه یا پرلیت می توانید خطر پوسیدگی گیاه را کاهش دهید.

همچنین اگر به دنبال یک گزینه بی دردسر به عنوان خاک گیاه آگلونمای خود می گردید ، می توانید از خاک آماده به کشت فیروزه استفاده کنید.

Array

هرس کردن گیاهان آگلونما مفید است؟

هرس کردن آگلونما برای از بین بردن برگهایی که زرد رنگ شده اند در قسمت پایین گیاه یا گلهای آسیب دیده بسیار ضروری است.

تعویض گلدان گیاه آگلنما چگونه است؟

معمولاً هر 1 یا 2 سال یک بار نیاز به جایگزینی گلدان آگلونما وجود دارد. اما اگر زودتر از آن زمان ریشه ها از زیر گلدان بیرون آمده و برگ های گیاه با وجود رعایت تمام شرایط مناسب بی حال بودند ، نشان می دهد که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

برای آفات آگلونما چه باید کرد؟

اگر حیاط دارید یا گیاهان شما به نوعی با محیط تماس دارند ، مراقب شته ها یا کنه ها باشید. به محض مشاهده این حشرات (بسته به نوع حشره) از سم حشرات خاکی ، سم حشره کش گیاه و یا سم کنه کش استفاده کنید. توضیحات هر نوع آفت در صفحه مربوطه که لینک شده است بطور کامل آمده.

برای مشاوره رایگان درجهت شناسایی آفت گیاه تان می توانید از طریق واتساپ با شماره زیر در ارتباط باشید:
09186307249

تمیز کردن برگ های آگلونما چگونه است؟

اگر برگها غبارآلود است بهتر است هر از گاهی برگهای این گیاه را با آب ولرم و بدون نمک تمیز کنید. اگر لکه های برگها با آب از بین نرفت ، می توانید از محلول شیر (به مقدار کم) و آب استفاده کنید و لکه ها را تمیز کنید. این محلول همچنین ماده مفیدی برای برگ ها است.

همچنین اگر به دنبال یک گزینه بی دردسر برای تمیز کردن برگ های آگلونمای خود می گردید ، پبشنهاد ما روغن ولک است.

Array

انواع گل های آگلونما

انواع گیاه آگلونما

در انواع مختلف آگلونما ها اندازه برگها متفاوت است و در بعضی از آنها برگها باریک یا کوچک و در بعضی دیگر برگها پهن و بلندتر هستند.

رنگ برگ ها نیز بسیار متفاوت است و تمام مدل های گلهای جمع شده مستطیل هستند. برخی از گونه های گل آگلونما برای تازه ماندن به نور بیشتری احتیاج دارند. در این قسمت برخی از گونه های رایج این گیاه وجود دارد:

1. آگلونما های صورتی

مدل های زیادی از آگلونماهای صورتی وجود دارد مانند: آگلونما های قرمز و آگلونما های لب سوزی. این گونه ها بسیار محبوب هستند و به دلیل رنگی که دارند به نور بیشتری احتیاج دارند.

2. آگلونما سفید

آگلونما سفید یکی از محبوب ترین انواع آگلونما است که روی برگهای آن لکه های سفید وجود دارد و رنگ برگها بر روی شرایط نگهداری گلهای گل چوبی سفید تأثیر می گذارد و این گیاه برای حفظ طراوت و زیبایی خود به نور زیادی احتیاج دارد.

3. آگلونما سیاه

گل آگلونما سیاه یکی از مقاوم ترین و محبوب ترین انواع آگلونماها است که به دلیل رنگ تیره برگ های خود به نور کمتری نیاز دارد.

4. آگلونما ملکه نقره ای ( سیلور کوئین )

این گونه محبوب ترین و شناخته شده ترین گونه گیاهی است که نیاز به نگهداری زیادی ندارد و برای مبتدیانی که می خواهند نگهداری گیاه را برای اولین بار تجربه کنند مناسب است.

5. Aglaonema Cutlass

این نوع به سنگ چماق نیز معروف است و این نامگذاری به دلیل شکل برگهای گیاه است که مانند خنجر کشیده و باریک است.

6. آگلونما خلیج زمرد (Aglaonema Emerald Bay)

این گونه به دلیل تیره بودن رنگ برگ های آن در برابر نور کم نیز مقاوم است.

8. Aglaonema Pictum Velvet

این گیاه برگهای بسیار خاص و جذابی دارد و بخصوص در کشور ما بسیار نادر است.

توصیه ها

  • حتما از کودهای تقویتی معرفی شده در بالا برای گیاه آگلونمای خود استفاده نمایید.
  • هر جوانه ای که در بهار از خاک خارج شود و ریشه های زیادی داشته باشد می تواند گیاه جدیدی را در گلدان دیگری برای شما به ارمغان آورد.
  • کوددهی در تابستان برای طراوت گیاه موثر است ، این کار را در زیر نور آفتاب انجام ندهید ، زیرا باعث ایجاد لکه هایی در برگ های گیاه می شود.

نگهداری آگلونما

چگونگی تکثیر آگلونما!

این گیاه در تابستان به 4 روش اصلی تولید مثل می کند:

  • قلمه زدن سنگدانه ها
  • ازدیاد ترکیبات در آب
  • تکثیر گلدانه ها با تقسیم گیاهان
  • کاشت بذرهای کلوچه

شما می توانید تمام روش ها را در مقاله کاشت و تکثیر آگلونما بخوانید.

سوالات متداول راجب گیاه آگلونما + جواب آنها :

کمک! آگلونما من به محض دریافت زرد یا قهوه ای شد.

این امر به احتمال زیاد به دلیل شوک جابجایی است و شوک جابجایی کاملاً طبیعی است و تقریباً همه گیاهان با از دست دادن چند برگ یا تغییر رنگ هنگام ورود به یک محیط جدید ، آن را تجربه می کنند ، بنابراین برگهای آسیب دیده از بین می روند.

راه حل: حتما حتما برای درمان و یا جلوگیری از قارچ زدگی گیاه از سم قارچ کش استفاده کنید و در ادامه برای تقویت گیاه و شاداب شدن آن از کودهای کلسیم ، آهن ، افزایش شاخه و برگ و کود برگ و بوته استفاده نمایید.

Array

چرا برگ های آگلونما من خشک می شوند؟

برگ های خشک می توانند نشانه نور نامناسب یا آب باشند و در نور زیاد خورشید گیاه ضعیف و خشک می شود.
حتی در نور کم ، برگها شروع به ضعیف شدن می کنند و علائم ضعف را نشان می دهند و ترکیب لبه های زرد و قهوه ای ، خاک مرطوب و برگ های نازک اغلب به دلیل آب زیاد است.

برگهای کاملاً زرد یا قهوه ای و خاک خشک معمولاً به دلیل کم آبی است و اگر در معرض این علائم هستید باز هم به چهار کود آهن ، افزایش شاخه و برگ ، کلسیم و برگ و بوته که در بالا کامل معرفی شد استفاده کنید.

چرا ساقه های گیاه من زرد و قهوه ای است؟

این مشکل عمدتا به دلیل رطوبت زیاد خاک است و ساقه سنگ تراکم گیاه را در هنگام خشک سالی نگه می دارد و اگر آب زیادی در خاک وجود داشته باشد و ساقه ها پر از آب باشد ، می تواند گیاه را پوسیده کند.
گلباغ فیروزه در این مورد استفاده از سم قارچ کش فیروزه را توصیه می کند چون ممکن است گیاه دچار قارچ ردگی شده باشد.

چند بار باید گیاه خود را بارور کنم؟

گیاهان آپارتمانی معمولاً از اوایل بهار تا پاییز رشد می کنند و هر 6 هفته یک بار با کود آلی رشد می کنند ، طبق دستورالعمل های بسته بندی برای تزریق ، NYC با استفاده از کود خاک سبک ، ترکیبی از کودهای آلی تولید شده ، بارور می شود ، بنابراین در 6 ماه اول پس از خرید این محصول گیاه نیازی به کود ندارد.

نگهداری گیاه آگلونما

چند بار باید گلدان گیاه خود را تغییر دهم؟

برای گیاهان خانگی کوچکتر ، توصیه می کنیم هر 12-18 ماه یکبار گلدان را عوض کنید. گلداني را براي رشد گياه يك تا دو درجه ضخيم تر انتخاب كنيد و گلداني را كه خيلي بزرگتر از قبل باشد ، انتخاب نكنيد ، زيرا اين امر مي تواند ريشه هاي گياه را از بين ببرد.

هر 18-14 ماه یکبار گلدان را عوض کنید و یک گلدان با کلاس 2 “- 4” درست کنید و عملیات تعویض گلدان را در تابستان یا پاییز که گیاه قوی تر است انجام دهید.

کلام آخر

در این مقاله به توضیح مراقبت و نگهداری آگلونما پرداختیم.

اولا لطفا امتیازدهی ستاره ای فراموش نشود. دوما هم اگر شما درحال حاضر یا قبلا از آگلونما نگهداری میکردید ، حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *