بلاگ

چرا به خاک کود میدهند؟ | اهمیت و دلیل استفاده از کود

چرا به خاک کود میدهند؟

برای پاسخ به این سوال که چرا به خاک کود میدهند؟ و دلیل استفاده از کود و خرید کود چیست؟ باید در ابتدا دانست که پاسخ به این دو سوال یکی نیستند . در این مقاله شما استفاده از دانشی را خواهید آموخت که می تواند برای رشد گیاهانی سالم مورد استفاده قرار گیرد. پس این مقاله را کامل مطالعه کرده و به دوستان و دیگر علاقمندان به رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی نیز معرفی و به اشتراک گذارید. اول از همه برویم سراغ اینکه واقعا چرا به خاک کود می دهند؟

چرا به خاک کود میدهند؟

گیاهان نیز به مانند انسان ها برای رشد و سلامتی خود به موادی مغذی نیازمند هستند. گیاهان عمدتا برای رشد به مواد خاصی در خاک نیاز بیشتری دارد. از جمله اساسی ترین آنها می توان به نیتروژن ، فسفر و پتاسیم اشاره کرد. علارقم این نکته که این گونه مواد معدنی به صورت طبیعی در خاک است و محیط فراهم شده برای گیاه این مواد را داراست، اما درصد ماندگاری این مواد در خاک موقت است.

حتی امکان دارد که گیاه به نیت تغذیه و تقویت خود تمام مواد مغذی درون خاک را بیرون بکشد. در این زمان است که ما از کود استفاده میکنیم که کمبود این مواد را جبران کند. همچنین از طرفی به افزایش میزان رشد و بازدهی موثر گیاه هم منجر شود.

هنگامی که گیاهان را از خاک در میاوریم (حال به هر دلیلی که می خواهد باشد) مواد مغذی جذب شده هم با آن ها از خاک بیرون آیند.. در صورت که خاک با کوددهی این مواد مغذی را دریافت نکند، نه تنها رشد نخواهد داشت بلکه به گیاه صدمات جبران ناپذیری هم خواهد زد و چه بسا می تواند منجر به مرگ گیاه هم شود. از آن گذشته، گیاهان بدون مواد مغذی درون خاک و کود درصد کمی برای زندگی باقی می مانند.

مخصوصا در رشد گیاهان خانگی که در این حالت گیاهان در گلدان فضای بسیار کوچکی دارند و بیشتر در معرض کمبود این مواد قرار می گیرند. این کار نهایتا بر رشد تاثیر بسیاری می گذارد. چرا که گیاهان خانگی میتواند جلوه تازه و زیبایی به خانه دهد و کمبود رشد گیاه سبب ضعیف شدن آن و در نتیجه زشتی جلوه محیط زندگی و خانه شما شود.

مزایای استفاده از کود برای گیاهان

مزیت اصلی آن این است که بر رشد گیاهان ( چه خانگی و کشاورزی ) تاثیر مثبت گذارد.
اگر عنصر نیتروژن را مثال بزنیم، از آن جایی که گیاهان توانایی دریافت آن را بصورت مستقیما از هوا ندارند، خاک تنها راه برای تزریق این ماده مغذی به گیاه است. پس در صورت کمبود وجود این عنصر نیتروژن بایستی متوسل به کودهای نیتروژن دار شد. از جمله کودهایی که عنصر نیتروژن را بصورت کامل برای گیاه فراهم می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این کودهای تقویتی بیشتر بر روی افزایش سرعت رشد و شادابی برگ های گیاه تمرکز دارند.

دانستن مقدار دقیق میزان مواد مغذی در کود ها پروسه کشاورزی و پرورش گیاهان را نیز آسان تر می کند. چرا که بایستی بر اساس دانش از میزان کمبود نیتروژن ، فسفر و یا پتاسیم خاک از کود های مخصوص استفاده کرد. استفاده بی رویه از کود و یا استفاده بدون دانستن این میزان کمبود ، در کشاورزی منجر به رشد کم گیاهان خواهد شد . چرا که مطابق اطلاعات گفته شده و بدست آمده پرورش گیاهان در کود مناسب به نسبت بیشتری بازدهی و رشد مناسب شده است.

و در انتهای پاسخ این سوال که چرا به خاک کود می دهند ، باید بگوییم که طبق آمار بدست آمده توسط سازمان ( IFA ) درصد کمبود نیتروژن در خاک ها 85 درصد است. این مقدار برای فسفر و پتاسیم به ترتیب 73 و 55 درصد می باشد که بنا به دلایل گفته شده کوددهی به خاک میزان این مواد را بیشتر میکند و چه بسا منجر به رشد بیشتر گیاه در صورت استفاده از این خاک حاصل خیز گردد.

تقویت خاک گلدان با کوددهی

جدای از دلایل گفته شده در این مورد که چرا به خاک کود میدهند، دانستن این نکته که تقویت خاک همیشه جزوی ازچرخه اکوسیستم و سلامت زمین و تمام موجودات در آن است ، میتواند چرا این سوال را بیشتر توضیح دهد.
مواد مغذی داده شده ، خاک را تقویت میکند
خاک گیاه را تقویت می کند
درنهایت هم گیاه انسان ها و یا حیوانات را تقویت می کند

به خاک کود داده می شود که در جای دیگری بتوان از مواد مغذی آن استفاده کرد. برای مثال شیری که از گاو ها بدست ما می رسد حاوی مقدار بسیاری کلسیم است که در صورت مصرف جذب بدن ما شود. وجود کلسیم موجود در شیر گاو بنا به چرخه گفته شده میتواند متغیر باشد. برای مثال ، اگر از گیاهانی که کلسیم کمتری جذب خود کرده اند برای تغذیه گاو استفاده شود، شیر گاو دارای کلسیم کمتری است. در نتیجه به ما نیز تا حدی ضربه می زند.

پس چرا به خاک کود می دهند؟ چون لازمه یک گیاه همیشه شاداب و زیبا این است که مواد مغذی لازم برایش بصورت کامل تامین شود. جالب است بدانید که گیاهان آپارتمانی و خانگی نیز به کلسیم نیاز دارند. ما برای این نیاز هم چاره داریم و چاره آن استفاده از کود نیترات کلسیم است. بطور کلی بعد از دو تا سه ماه کلسیم درون خاک گلدان تمام می شود و اگر تا به حال به فکر کلسیم گیاه خود نبوده اید همین حالا باید این کود را تهیه نمایید:

جمع بندی و کلام آخر

بطور کلی در جواب این سوال که چرا به خاک کود میدهند بصورت خیلی خلاصه می‌توان گفت بخاطر اینکه تمام مواد مغذی لازم گیاه فراهم شود. بخاطر آنکه گیاه همیشه مقاوم و سالم بماند و به این خاطر که گیاهتان در منزل با زیباترین شکل جلوه کند. اگر می خواهید گیاه دلبندتان برگ های زیاد و سرسبزی داشته باید یا گل و شکوفه بسیار داشته باشد باید کودهای موردنظر استفاده نمایید.

برای مشاوره و تشخیص ملزومات موردنیاز گیاهتان می توانید با شما زیر در واتساپ درارتباط باشید:
09186307249

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *